Vallter - Mantet - Vallter - 27-08-2018

Vallter – Portella de Mantet – Cabana de l’Alemany – Cortals dels Pradets – Mantet – Ribera del Ressec – Bosc de la Baga – Jaça de Callau – Portella de Callau – Portella de Morens - Vallter.

Avui i per retornar a la natura després de les calors de l’estiu, hem decidit amb l’Albert fer una circular amb sortida de Vallter par anar a Mantet i tornar. Sabem que es una ruta llarga, jo n’he fet una part, però ens aventurem a fer-la.

Deixem el cotxe a l’aparcament de Vallter i agafem el camí que surt de darrera del restaurant i que segueix el curs del torrent. Als pocs minuts, el camí travessa el torrent i un rètol ens indica que a la nostra dreta el camí segueix cap el Roc Colom, el Costabona.… però nosaltres seguim les indicacions pintades a una gran pedra que ens indiquen que hem de seguir pujant per tal d’arribar a la Portella de Mentet, tot passant per la font d’en Xavier. Anem pujant tot seguint el torrent i sense dificultat arribem a la Portella de Mentet. Un coll amb la fita fronterera 511 on tenim una bona vista del, Gra de Fajol, el Coll de la Marrana i Bastiments....

Baixem en direcció nord per la Coma de la Portella, per un terreny de pedra petita i solta que es fa sense problemes sempre mirant on posem els peus. Un cop abaix ja som en els prats anteriors a la entrada al bosc. Anem passant per la vora dreta del riu. Aquí l’Albert troba un parell de pinetells molt macos. Ara ja no sabem si quedar-nos a buscar-ne mes o fer la caminada. El sentit comú ens diu que anem a fer la excursió. Travessem la riera i passem per la Jaça del Xai, on queden les restes de unes cabanyes derruïdes i seguin el camí arribem a les restes del primer refugi de l’Alemany. Després de passar al costat de una cabana pastoral, tota de fusta i amb un magnífic porxo, que es on tenen estada la família que cuida del bestiar a l’estiu, arribem al Refugi de l’Alemany.

La vall de Mentet es coneix també amb el nom de l´Alemany. El fet li ve d´un destacament alemany durant la guerra mundial. El destacament es trobava a mig camí entre el poble i la Portella de Mentet, a la carena fronterera. Constava d´un oficial i de 12 homes. El destacament havia construït una cabana amb troncs de fusta a una alçada de 2.000 metres. Sempre més ha estat la cabana de l´Alemany. Fins i tot el riu ha pres aquest nom. El destacament tenia per missió el control fronterer, tan de maquis com de soldats i espies aliats. No cal dir que el destacament fou presa fàcil per als maquis per com n´estava d´aïllat de la resta de l´exèrcit alemany. La cabana va perdurar fins a l´any 1978, quan, accidentalment, per l´acció de dues noies belgues, es va cremar. No gaire lluny del lloc es va aixecar un refugi que porta el mateix nom, refugi de l´Alemany. És un lloc estratègic, creuament entre el camí que ve a casa nostra i el GR-10 francès. Es tracta d’un refugi lliure però en impecables condicions. Just al davant de la porta hi ha la font de Desman i recentment s’hi ha construït un bany sec (toilettes seches) a la part de darrera. El refugi té una capacitat per a sis o vuit persones i pel que veiem al seu interior, es tracta d’un refugi utilitzat (i cuidat) freqüentment.

Ara anem de baixada cap a Mantet i pel camí ens trobem amb un guarda francès que puja cap el refugi. Com porto el gos deslligat ja li dic que ja el lligaré, encara que es molt dòcil. Em respon que el problema no es que vagi lligat o no. El problema es que esta prohibit portar gos en els parcs naturals a França. Ens explica que en aquesta zona i nient perdius blanques i també el gall fer. Naturalment el crec però li dic que en 40 anys d’anar a muntanya de perdius n’he vist dues i de gall fer un, tot baixant del Perdiguero. El noi molt amable ens explica detalls de la seva feina, i quedem que en Torb ja el portaré lligat. Per cer parlava un català molt correcte. Anem baixant , passem pels Cortals dels Pradets i despres de creuar la Ribera del Ressec, enfilem ja la pujada que ens porta en pocs minuts a Mantet.

Segons Coromines, el topònim Mentet prové del nom comú col·lectiu mentētu (lloc abundant en menta), derivat de menta, planta abundant en el lloc, i que dóna nom també al Serrat de la Menta, de la mateixa comuna. Situat a 1.555 metres d'altitud, al nord-est del seu terme comunal, el petit poble de Mentet és un conjunt de cases rústegues situades en un coster coronat per l'església parroquial de Sant Vicenç, romànica. Avui dia moltes de les cases del poble s'han transformat en segones residències.

Mentet és esmentat l'any 1011, en una confirmació a Sant Miquel de Cuixà d'un alou in villa Mentedo. Un detall històric important és que el 1633 el veguer infeudà els pasturatges de Mentet a dotze particulars del lloc, amb una fórmula que denota el despoblament que ja vivia el lloc en aquell moment: els infeudà com a comunitat, amb vista a poblar aquell lloc i atraure-hi habitants, sense caure en divisions territorials a particulars. Així, comptaven que els dotze particulars i els seus descendents havien de gaudir en comú i en indivís les terres de Mentet.

Sortim de Mantet per una carrer que baixa fins a passar una riera i ara amb una pujada molt suau seguim el corriol que passa al costat de un filat fins arribar a la segona palanca que travessa la Ribera del Ressec. A partir d’aquí la pujada es forta pel mig del Bosc de la Baga. Es un bosc de pins, a bagueny, fresc, amb molta molsa per sobre les roques. Val la pena els bufets que fem tot pujant, per gaudir del espectacle que estem travessant. Passem per sota del Cap dels Rocs i anem seguint per la riba esquerra de la Ribera del Ressec. Deixem a la nostra dreta el camí que per la Ribera dels Forquets ens portaria a la Portella de Morens i anem seguint el Ressec fins arribar a la Jaça de Callau. Aquí ens trobem un gran remat de vaques i també cavalls. El curiós es que totes les vaques son iguales, de color de la pell. Un color blanc apagat. Mes endavant i des de dal la Portella ens donem compte que des de la distancia, en lloc de bestiar semblem roques al mig de la herba. Sàvia naturalesa. Els voltem per evitar que la presencia d’en Torb les pugui inquietar i ja tot seguit pugem pels prats a la Portella de Callau.

Un cop a dalt, ens envolta una mica de boira i ara agafem cap a la dreta pel camí, molt planer que tot passant pel Pla de Camp Magre i pel Pla de Coma Ermada ens porta a la Portella de Morens, des de on baixem ja a l’aparcament on hem deixat el cotxe.

josep fortià

Fitxa tècnica:

Sortida aparcament Vallter (2144m) a 6:36h – Portella de Mantet (2396m) 0.50h- Coma de la Portella – Collets verds (1980m) 1.50h - Riera del Alemany - Cabana de l’Alemany (1967m) 2:02h – Cabana de pastors (esmorzar 25 min) - Cortals dels Pradets - Mantet (1557m) 4:10h- Riera del Ressec -2ª palanca (1589m) 4:40h – Cap de Rocs- (dinar 20 min) - Jaça de Callau – Portella del Callau (2369m) 7:54h - Portella de Morens (2366m) 8:50h – Aparcament 9:10h

Recorregut 21,2km – Ascensió acumulada 1283m. - Hores 9.10h.