El Torn - La Miana - Coll Satrapa - Pruan - 27-01-2019

El Torn – La Miana – Coll Satrapa – Pruan. 27-01-2019

Avui fem una sortida a contrades que jo no havia sentit anomenar mai. Si que sabia de Mianegues i de Campolier, potser per algun vincle familiar molt llunya, però no de El Torn, La Miana, Coll Satrapa ...etc. Sortim de El Torn on s’hi arriba des de Sant Miquel de Campmajor, passant pel Collell o també des de Mieres. Nosaltres hem vingut per la carretera que passa pel Collell. Al arribar a El Torn deixem els cotxes en una petita plaça que trobem al davant de l’església..

El Torn està situat a la part sud de Sant Ferriol, a la dreta del riu Ser. L’any 2013 tenia 54 habitants, la majoria disseminats, i alguns agrupats al voltant de l'església de Sant Andreu del Torn, formant un petit nucli de població. Va formar un municipi propi fins a l'any 1857. L'antic terme municipal també comprenia l'antic priorat i santuari de Santa Maria del Collell. L'any 977, el Comte i Bisbe Miró Bofill, va donar l'església de Sant Andreu del Torn al Monestir de Sant Pere de Besalú. L'actual església de Sant Andreu presenta tres fases constructives molt diferenciades: la més antiga correspon a l'època preromànica, en època romànica, el temple fou notablement ampliat i al segle XVIII se li donà l'actual fesomia.

Sortim de la plaça de l’església en direcció NO per anar al Collet de Canelles, tot fent una petita variant del Camí de la Miana. Passem pel pla de les Bruixes i arribem al Collet. Aquí ens trobem amb diversos camins i nosaltres agafem el que ens portarà al Coll de Can Jou, tot passant per Can Gussinyer.

Un cop passada la casa, en ruïnes, trobem a la pista de La Miana al Pujolet amb in indicador a la dreta que ens marca Can Campolier. Nosaltres seguim recte fins arribar al Coll de Can Jou a tocar de La Miana. El Coll es l’encreuament de pistes que va a Sant Jaume de Llierca (asfaltada) i la que va a Besalú . Molt aprop ens queda La Miana.

La Miana és un poble al vessant sud de Sant Julià del Mont, damunt la vall de la riera de Junyell. De població tradicionalment disseminada en masies, alguna rehabilitada com a establiment d’allotjament, l’indret es troba gairebé despoblat. És centrat per l’antiga església parroquial de Sant Miquel de la Miana, edifici d’origen romànic. El campanar és una torre de planta rectangular i unida als murs de l'església pel costat de tramuntana. Sobre la parròquia de la Miana resten pedres d’una antiga fortalesa documentada el 1268, que correspon al castell de la Miana. El recinte fortificat podria tenir els seus orígens en l’alta edat mitjana i s’hauria abandonat en ple conflicte de les Guerres Remences a finals del segle XV. Actualment en queden algunes restes. El nucli del castell és una torre, a partir de la qual es van anar bastint totes les estructures del recinte fortificat.

Després de esmorzar al Coll sortim en direcció O. per la Serra de Palomers i després de una mitja hora deixem aquest camí i anem cap a l’esquerra en direcció al Coll de Palomers. Abans d’arribar al coll passem per Can Cellers. Una petita i molt bonica casa que es troba en una corba del camí. En unes feixes mes avall veiem que hi tenen una petita hípica.

Un cop arribem al Coll de Colomers anem baixant fins travessar la Riera de la Miana pels Agustins. La llera està ben seca i no trobem cap gorga però podem gaudir de un bosc encantat ple de molses que pengen dels arbres. Ara fem una mica de pujada que finalment ens porta al punt mes alt de la sortida d’avui que es el Coll Satrapa. Aquí trobem una mica de clariana on descansem i gaudim del paisatge, una mica boirós però bonic i també de una vista de Santa Pau.

En direcció E. surt el camí que va a Sant Julia del Mont però nosaltres agafem el que va en direcció O que passant per Pruan i per la Serra Grivera ens tornarà a portar al Coll de Canelles. Un cop passades les ruïnes de Pruan ens comença a ploure i hem de treure i posar-nos la indumentària que ja portem per poder continuar sense mullar-nos gaire. Passem per la Serra de Grivera i podem anar contemplant els la grandària dels arboços que tenim a cada costat. N’hi han molts i son molt ufanosos. Passem pel Collet de Cavaller i per la Serra del Torn. Quan arribem al Coll de Canelles ja ha parat de ploure i aprofitem per dinar i fer la foto (ventar un retrato) del grup que avui hem gaudit d’aquesta sortida. D’aquí tornarem a agafar el mateix camí que en fet a l’anada i que finalment ens torna a portar a El Torn.

josep fortià tor

Fitxa técnica :

Guia : Josep Figuls

El Torn (291m) 9:08h – Coll de Canelles (500m) 0:56h – Torrent de la Miana (351m) 1.26h – Can Gussinyer – Coll de Jou-La Miana(427m) 1:47h – (esmorzar 31 min) – Cellers (588m) 3:20h – Coll Satrapa (742m) 4:05h – Pruan (669m) 4:50h – Serra Grivera – Coll de Canelles (500m) 5:52h – (dinar 35 min) – El Forn 7:09h. Recorregut 17,3 km – Ascensió acumulada 730m.