Sant Marc per Corral de les Grateres - 13 febrer 2019

Palanca del Samsó- El Vilar de Talaixà-Corral de les Grateres-Sant Marc-El Cortal-Collades de la Masó-El Vaquer.

Com molt be diu en el seu escrit en Jordi Freixa, per fer aquesta excursió, cal tenir UN MINIM D’EXPERIENCIA EN SABER RASTREJAR VELLS CAMINS.

Sortim de la Plantada, a uns 4 quilòmetres d'Oix. Aquí comença la Vall d’Hortmoier. Disposa de un petit aparcament al costat de un pas canadenc i un portal que delimita aquesta zona. Ara el petit prat que hi ha al costat es molt blanc per la glaçada que ha fet aquesta nit. A l’altre costat del prat ja hi ha la Palanca del Samsó per sobre la Riera de Beget. Palanca posada per la UEC de Girona. (1954-2001).

Al arribar a la palanca trobem que les fustes que la formen tenen una bona capa de glaç. La passem amb molt de compte. Agafem la pista que va al Ripoll i a Sant Miquel d’Hortmoier. Queda a sobre nostre la casa del Samsó de la que queden domes les runes. Planegem una mica, travessant un prat del Samsó, i poca estona desprès agafem a ma dreta un corriol i una pista forestal que s´enfila fins al Vilar de Talaixà. Puja fent revolts que de vegades estalviem fent el que en part era el camí antic. El camí passa entre les restes de l’ermita a l’esquerra i a la dreta i per sobre i un mur arrodonit, que suporta l’era de la casa. Travessem l’era i ja agafem el camí ben fresat i que fent llaçades ens porta a l’Escaler del Vilar. Deixem dos corriols que surten a la nostra dreta.

Després de l’Escaler sortim a un petit replà i ens queda al davant la cinglera del Cintell. Seguim pujant i sortim a unes feixes que creuem en direcció NO i ja trobem el camí que baixa del Corral de les Grateres. Seguim aquest corriol fins arribar-hi . Aquí hi ha una antiga edificació, (en runes) sota una balma gran de roca on anys enrere devia servir d’habitatge i mes tard per tancar el bestiar. Sortim en direcció O i passant prop de la casa d’Els Soms arribem a la font dels Soms, que pel nom ens fa pensar que devia estar envoltada d’alts oms que li feien ombra en aquest feréstec indret.

Aquí hi ha un abeurador, ara amb força aigua on en Torb aprofita per beure. Ara deixem el camí que va pujant i seguim el que volta la font i pel mig dels boixos ens porta a una zona força neta de vegetació. Es el Mirador dels Soms i anem fins a la seva punta a sobre de la cinglera. Les vistes son espectaculars, sobre bona part de l’Alta Garrotxa i el Far, Puigsacalm ... i el Pirineu al fons. Aprofitem aquest lloc i esmorzem.

Tornem fins a la font i ara agafem el corriol que surt en direcció NE i que pel Pla Baladre , el pas dels Lladres, el Pla Llarg ens porta al Coll de l’Arç. ( El Baladre es un arbust perenne i es una de les plantes mes verinoses. Durant centúries fou emprat com a verí per rates). No agafem el GR que ve del Puig de les Bruixes i pugem pel dret per un camí força costerut que ens porta al cim del Puig de Sant Marc per la seva vesant NO. L’últim tram es una mica fort.

Sant Marçal es el patró dels sabaters. Explica la tradició que sant Marc evangelista, deixeble de sant Pere, en arribar a la ciutat d’Alexandria, on havia estat enviat en missió apostòlica, descobrí que la seva sandàlia havia soferts els estralls d’un llarg camí. Va entrar a casa de un mestre sabater que en voler refer els desperfectes va sofrir una aparatós accident. Sant Marc no ho dubta, va escopir a terra, i va fer fang que – tot pregant – va ungir a en la ferida de l’artesà i immediatament l’aparatosa sanguina es va guarir. Des de d’aquell moment sant Marc es considerat, segons la tradició, el primer bisbe d’Alexandria i patró dels mestres sabaters.

Per baixar ho fem pel costat oposat de on hem pujat i després de una baixada per una fageda molt maca trobem el GR que ve del Puig de les Bruixes i tornem al Coll de l’Arç i agafem en direcció SE . Passem pel Pla Magre, on tenim un error i passem de llarg la baixada per on hem de deixar el Pla. Hem de recular un tram. Passem pel Pla d’en Quera, el pujant del Llop i arribem a les ruïnes de El Cortal. Seguim fins arribar a la Torre de Talaixà on poc abans de arribar deixem el GR i agafem un camí que surt per la nostre dreta i que passa per les Collades de la Masó. Ara ja no ens queda mes que seguir baixant i passant prop de Can Paquet i de Can Siu ens torna a portar al GR molt a prop de Cal Vaquer. En 25 minuts ja tornem a ser al cotxe després de passar per la casa i la Palanca del Samsó.

Cal dir que ni els escalers passats ni cap pujant, presenten cap problema. Senzillament son una mica drets però molt fresats.

josep fortià

Fitxa tècnica:

Palanca del Samsó (379m) 8:41h - El Vilar de Talaixà (541m) 0.44h - Escaler del Vilar - Escaler de les Grateres - Corral de les Grateres (650m) 2:00h - Els Soms - Font dels Soms(1170m) 2:56h - (Mirador i esmorzar 25min) - Pla Baladre (1185m) 3:46h - Pas dels Lladres - Coll de l’Arç - Puig de Sant Marc (1327m) 4:25h - Pla Magre - Pla d’en Quera - Pujant del Llop 1165m 5:32h - el Cortal - la Torre de Talaixà (839m) 6:32h - Collades de la Masó - Can Paquet – (dinar 15 min) – GR11 - El Vaquer (626m) 7:21h - Palanca del Samsó 7:50h Recorregut 15km- Ascensió acumulada 1100m.