Pla de la Muga –Les Torres de Cabrenç – El Casso.    16  setembre 2012

Pla de la Muga –Les Torres de Cabrenç – El Casso.

Sortim de Cassà i desprès de l’agrupament a Figueres, anem en direcció a Maçanet de Cabrenys. En deixar la N-II i endinsar-nos a la via que ens portarà a Maçanet ja ens trobem amb el desolador paisatge dels boscos cremats en el devastador incendi d’aquest estiu. Encara se sent la olor de suro cremat, però ens dona un bri d’esperança veure molts d’aquests arbres que tornen a treure petits brots i com en el terra ja es pot veure el verd de l’herba. Si el clima hi acompanya aquest trist paisatge quedarà superat en poc temps. No oblideu que es un bosc català i com a tal ja esta acostumat a aixecar-se una vegada i un altre desprès de la patacada. Passem Maçanet i anem en direcció cap a Costoja i Sant Llorenç de Cerdans, al Vallespir, però poc abans d’arribar agafem un trencant cap a l’esquerra que ens portaria a Vila-roja. El deixem per agafar una pista que va en direcció a Els Meners. Un cop passats uns 2 km i en un revolt de 180º hi ha un petit aparcament, ara barrat amb una fila de grans rocs i es aquí, on deixem els cotxes per començar a caminar.

Ràpidament arribem a l’ Hostal de la Muga que fou un històric punt de repòs i acollida i també lloc de pas, tant d’emigrants, com de contrabandistes, trabucaires, carlistes, carboners, excursionistes, caçadors, etc... Actualment està deshabitat i tristament abandonat, quasi ruïnós. El desembre de 1959, per aquí entrà per última vegada a Espanya el maquis llibertari Quico Sabaté, amb quatre companys. Dies mes tard i desprès de dos enfrontaments amb la Guardia Civil i els sometents, varen ser abatuts. Això ja es historia.

El cantautor Jaume Arnella, dedicà a aquests fets, el “Romanço a Quico Sabaté” que en les seves primeres estrofes fa referència a aquesta zona:

Es l’historia d’un viatge

travessaren la frontera

eren cinc homes i prou.

Si en venien de Costoja

van passar pel lloc normal,

la taberna de la Muga,

que és un bon pas natural.

I Sant Julià de Ribelles

i desprès Sant Bartomeu

vorejant el Bassegoda,

Lliurona I Coll de la Creu.

Passat l’hostal i seguint la pista que ens portaria a Sant Julià de Ribelles anem fins el Sobiràs. Per arribar a les restes del mas passem per un estret passadís fet amb varilles de ferro i que pensem que el fan servir quan han de marcar, recollir o triar les vaques que durant l’estiu campen per aquesta zona. Al costat hi ha una construcció, que suposem era un refugi per a pastors i caçadors. Te una sala molt gran amb una llar de foc d’aquelles de pagès , però ara s’ha enfonsat una part del sostre i dona la impressió que alguns brètols han arrancat una improvisada instal·lació elèctrica i també han esmicolat uns bancs per fer foc. ¿¿¿ ????. El mas està en ruïnes. En un marge trobem una placa en homenatge a Met de la Muga i a la gent que ha viscut en aquestes terres.

Deixem la pista i agafem un corriol que surt a mà dreta i que passant per la Baga del Casso ens du fins el Coll del Faig del Migjorn on esmorzem. Hem passat per bosc de roures i ara estem en una fageda de les que ens ofereix aquesta comarca. Seguim fent camí i passant pel Pla de la Muga, que dona la sensació de un bassal que ara esta sec i amb molta herba, arribem al mirador des de on es contempla tota la vall

de la Muga. Als que no hi hem estat mai ens crida la atenció la terra vermella i que no es greda sinó argila. Desprès de les vistes i els comentaris, una mica mes endavant arribem al naixement del riu, que naturalment es ben sec. Tot segueix essent amb terra vermella i trobem una placa de marbre trencada i posada al terra que ens dona fe de on estem “ACI NEIX LA MUGA – 1216,49 M”.

He llegit que Muga significa frontera. En aquest cas es la frontera entre dos estats i des de l’Hostal de la Muga i durant uns 5,5 km marca el límit fronterer entre França i Espanya.

Passem pel Pla del Castell i desprès de una pujada una mica forta amb un final que s’acosta a la grimpada, arribem al Castell de Cabrenç per la torre mes alta i de mes al sud.

El Castell va ser lloc originari de la baronia de Cabrenys i donaria nom al poble empordanès de Maçanet de Cabrenys. El conjunt fortificat, s’alçava al damunt d’un seguit de cims veïns i molt encinglerats a la serra que fa frontera entre el Vallespir i l’Alt Empordà. Del Castell, del segle IX, es conserva un clos emmurallat que compren la Torre de l’Homenatge i l’església de Sant Miquel de Cabrenç en el cim mes al sud de 1326m d’altitud. En els dos pics mes septentrionals, hi ha respectivament, les ruïnes d’una torre de defensa dins un espai emmurallat i una torre hexagonal. Del recinte principal quasi no en queden elements a part de un tros de la volta de mig punt de la capella i un tros de muralla . El Castell va ser volat a darreries del segle XVII. La torre mitjana culmina una penya de 1310m a 100 m al nord del Castell i es una part de un conjunt d’edificacions. La tradició diu que hi havia la presó dels barons. La torre nord a 1291m fa 12 m d’alçada i hom la batejat com la Torre de Senyals, perquè segons la tradició permetia la comunicació amb les torres de Mir, del Clos i de Vetera. Aquesta es la part mes ben conservada.

A la torre sud hi ha una taula de orientació que sorprèn força , doncs anomena bona part dels relleus del vessant nord català, oblidant-se d’alguns del sector sud, tant evidents com el Bassegoda.

Ara de tornada volem pujar al Casso i per això fem el mateix camí fins arribar al Coll del Faig de Migjorn, on agafarem el camí, ben indicat, que surt cap a la dreta. La pujada inicialment es una mica forta i cada vegada hi ha menys pendent fins que arribem al cim, que es força rom i trobem la curiosa fita que hi ha. La vista es

espectacular i crida la atenció una franja de terra vermellosa enfonsada entre dos parets verticals en direcció nord-oest, prop del naixement de la Muga; en direcció est, diversos cims de l’Empordà i el Vallespir. I al darrere, el teló de fons del Pirineu, amb el Canigó en primer terme i el Costabona i cims adjacents mes cap a l’oest.

Baixem pel camí que puja des de Sant Julià de Ribelles. Amb molta pendent i cal tenir en compte les relliscades per les fulles acumulades al terra. Abans de arribar a la Creu de Fusta agafem un corriol que surt cap a la esquerra i que ens portarà directament al Sobiràs i d’aquí a l’Hostal de la Muga i al cotxe per tornar cap a casa.

Avui ens ha acompanyat en Llamp, el meu soci. Està acostumat a caminar, però no gaire en sortides col·lectives. De totes maneres ha sabut comportar-se. Crec que el deixaran tornar.

Sortida amb un recorregut poc freqüent, amb recull de informació històrica, orogràfica i cultural. Ha valgut la pena la calor que hem passat i les mosques que ens han emprenyat. Salut per tots.

josep fortià tor

Fitxa técnica: Guia Josep Figuls

Sortida 730m – Hostal de la Muga (724m) 0:21 – Sobiràs (854m) 0:45 - Coll del Faig de Migjorn (1094m) 1:35 - Mirador(1187m) 2:22 - Naixement de La Muga (1217m) 2:35 - Torres de Cabrenç (1326m) 3:30 - Coll del Faig de Migjorn (1107m) 5:20 - Puig del Casso (1188m )6:29 - Sobiràs (859m) 7:19 – Final (730m) 7:51. Desnivell acumulat 918m. Recorregut 18,42 km.