Petit Peric - Puig Peric- Estany Blau. desde Font Grossa. 12-07-2019

Petit Peric – Puig Peric – Estany Blau. Des de la Font Grossa ( Les Angles). 12-07-2019

Quan vaig anar al Carlit, a l’estiu del 2016 vaig quedar encisat d’aquells paratges i em vaig exigir que tenia que fer els Perics.

Ara, per fi, es donen les condicions de poder-ho portar a terme i sense rumiar-ho gaire, uns tres dies, decidim anar a fer els Perics. Com es corrent en mi

no triem la ruta mes anomenada, que es des de La Bullosa, sino que ho compliquem una mica mes i sortirem de la Font Grossa a Les Angles.

Surto de Cassà i després de tres pesades hores de cotxe i una mitja marejada, arribem a Les Angles, lloc on no hi hem estat mai. Amb els mapes impresos a casa busquem la Avenue de Balcère, la seguim fins al final on gira 180º i ja estem a la Rue de la Piste Verte. Aquesta acaba en una divisió i nosaltres agafem la part de la dreta que es on s’acaba l’enquitranat i comença la pista de terra. Es una pista molt planera i apta per a tots els vehicles, encara que es mes còmode per TT. A uns 3km arribem a un espai, al mig de bosc amb una mica d’aparcament. Ja som a la Font Grossa.

Aquí comencem la ruta ,un cop ja ens hem equipat. A la font ja hi ha una senyal groga que ens indica el camí a l’Estany de la Balmeta. Es un camí que ràpidament es converteix en corriol, molt fresat i planer. Amb uns 40 minuts arribem a l’Estany de la Balmeta. Tot el camí es un paratge idilic. Molta vegetació, molt de bosc de pi, aigua abundant. En fa pensar com si fos una maqueta dels paratges que veiem en documental dels boscos del Nord de EEUU o el Canada, sense ossos ni salmons. Potser exagero, però es la meva sensació.

Un cop passat l’estany el camí fa una mica de pujada fins un coll que ens porta a la Cabana de la Balmeta on ja trobem el GRPTCA (Tuc de Capcirles) que el seguim cap a la dreta. Ja podem veure els dos Perics amb el seu Coll de la Llosa que els separa. Hi trobem un gran remat de vaques, que encara fa la vista mes bonica.

En un punt del GRP, sense cap indicació deixem el camí ens endinsem cap a l’esquerra on trobem el Estany de l’Ànec. On, potser casualitat, hi ha una parella d’ànecs nedant. Primer pensem que son un reclam pel nom de l’estany, fins que els veiem moure. Anem seguin i passem per l’Estany de l’Herba deixant-lo a la nostra dreta. Aquest tram el fem sense camí marcat i ens guiem per la ruta que hem pujat al GPS. Un cop arribem als peus de la Coma de la Llosa, trobem un petit corriol amb la herba ajaguda que ens indica que ja tornem estar en un caminet, que es el que ens porta als peus del Petit Peric on hem de començar la pujada al cim. Es una pujada de molt bon fer però una mica forta. Son uns 300m de desnivell.

Arribem al Cim del Petit Peric i des d’aquí dalt es gaudeix d’un bon panorama, amb el gran llac de la Bollosa a migdia, tot i que el puig Peric, que des d’aquí es veu imponent, li treu perspectives a l’oest. Una mica arrecerats del vent fem una queixalada. La fem petar amb un Angles que viu a Banyoles i que ha pujat amb la seva família des de el Refugi de Camporrells.

Ara hem de anar al Puig Peric. El cami carener baixa entre roques i pedregar sempre esquistós al coll entre el Petit Peric i el Puig Peric. Després voreja per l’esquerra alguns obstacles i arriba al peu d’una canal poc marcada que es troba immediatament a l’esquerra de la carena. Unes llaçades curtes del camí permeten guanyar altitud pel corredor, sense dificultats. Són els darrers dos-cents metres de desnivell per un corriol desdibuixat, rocallós i dret que s’enfila decidit pel vessant de la muntanya salvant els passos més delicats per entre les escletxes del rocam. Finalment arribem al cim del Puig Peric (2.810 metres) . Fem moltes fotos en totes direccions perquè tenim unes panoràmiques espectaculars, miris on miris. Es un mirador sensacional del Capcir, del massís del Carlit, la Portella Gran, Puig de la Cometa, molts de llacs...i de la depressió d’Aquitània al nord: en un dia clar s’hi pot veure la ciutat de Carcassona. La vista s’allarga fins al Puigmal, les muntanyes de Carançà i el massís del Canigó. Amb aquestes vistes no baixaries mai del cim.

S’ha de continuar per la carena nord-oest, que de seguida esdevé accidentada. Un caminet volta per l’esquerra un roc esquistós darrere del qual hi ha un esglaó força dret per on cal desgrimpar. Comencem a baixar, però com no sabem que ens podem trobar mes endavant, reculem i baixem per una tartera amb força pendent, per on busquem el millor camí de baixada. Anem baixant zigzaguejant sense molta complicació. La baixada és ràpida i sense problemes tècnics perquè la tartera està prou compacta. Tot i així, com sempre, cal vigilar perquè alguna relliscada sempre es produeix amb un desnivell tan important. Un cop desfet el tram més inclinat, deixem el corriol principal per seguir un terreny pedregós amb algunes fites de pedra, per dirigir-nos al Petit Estany Blau que encara conserva alguna congesta a la seva riba. El ventall dels diferents tons del color blau i la neu que envolta el llac, dona una visió magnífica al conjunt. Deixem enrere el Petit Estany Blau i anem a buscar l'Estany Blau de la Cometa . És un estany al peu del Puig de la Cometa envoltat de tarteres que presenta la característica de tenir un estret istme que el parteix en dos, és d’un color blau intens, degut segurament a la seva profunditat. Tot el conjunt és d’una gran bellesa.

Travessem el pont natural que forma l'istme de l'estany, on ens quedem a dinar, arrecerats per una petita paret de pedres. Recuperades les forces, seguim camí per la banda contraria del llac. Des d’aquí Comencem a baixar pel costat de les aigües del Rec de la Llosa, on trobem el sender fressat que va baixant, tot i que val la pena deixar-lo un moment per contemplar a la dreta l’Estany Gran de la Llosa. Tornem al sender per trobar els estanys de Les 3 Priques. Espectaculars i amb algunes restes

de neu a la banda nord, i amb aigua per tot arreu, que fa molt agradable la caminada. Seguim el descens i al cap de poc cal estar alerta perquè hem de deixar el sender. Cal desviar-se a l'esquerra per prendre un corriol més planer que ens portarà a l’Estany Petit de la Llosa, passant pel seu costat i seguint arribem novament a la barraca de la Balmeta. Fem el descens final fins l'Estany de La Balmeta i a l'aparcament de la Font Grossa, a la pista de Les Angles.

josep fortià tor Fitxa tècnica

Sortida Font Grossa (Les Angles) (1898m) 7:40h – Cabana de la Balmeta (2106m) 1:15h – Estany de l’Ànec (2209m) 1:45h – Petit Peric (2633m) 2:50h – (esmorzar 27min) – Puig Peric (2754m) 4:14h – Estany Blau Petit – Estany Blau (2492m) 5:26h – (dinar 20 min) – Estany Gran de La Llosa – Rec de La Llosa – Estany Petit de La Llosa – Rec de Puig Peric - Cabana de la Balmeta 7:19h – Estany de La Balmeta – Font Grossa 8:14 h. Ascensió acumulada 1130m.. Recorregut 18,4 km –