Circ de Concròs - Portella de Rojà -28-07-2020

Serrat de l’Ocell – Clot de la Baga de Ventaiola – Pla de Concròs – Font dels Estanys– Estanys de Concròs – Roca Colom - Mort de l’Escolà – Portella de Rojà – Font del Tec – Coll de Pal – Font de Fra Joan-- Collada de la Balmeta- Pla de Carboners- Cabanya d’en Garidà- Serrat de l’Ocell.

Avui torno a fer aquesta ruta, pero intentant fer-la mes senzilla en algun tram. No passarem per la tartera de la Cambra Fosca. Sortim del Serrat d l’Ocell amb l’Albert a quarts de set pujant pel Colt de la Baga de Ventaiola, com en les vegades anteriors. Però ara tenim una ajuda i es que han senyalat el camí amb marques de color blau i en algun pas han tallat algun tronc que feia nosa. Dins el bosc trobem dos ramats de vaques que mirem d’evitar, perquè portem en Torb i no volem provocar-les. Fem aquest magnífic tram sense deixar de gaudir de la seva gran bellesa.

Arribem al Pla de Concròs on hem de deixar aquestes senyals i agafar un petit corriol, que sense estar gaire fresat, però que esta marcat a la nostra dreta amb dos senyals de color vermell en dos pins . Un a cada costat. Aquí ens havíem passat una mica de llarg, però el GPS ja ens ha adreçat. Segurament el camí que seguíem amb les marques blaves es el que ens portaria al Pla de l’Hospitalet. Anem seguint aquets corriol, amb molt poques marques, que ens porta pel costat del Torrent de Concròs fins a la Font dels Estanys. Com hem passat uns temps amb abundant pluja, el torrent porta un caudal generós i es un gaudi anar caminat amb les plantes encara ben verdes i el remor de l’aigua en els seus passos entre les roques. Arribats a la Font i després de una petita pujada ja sortim als Estanys de Concrôs, que com quasi sempre son secs. Tenim la carena al davant i pugem per una de les canals , la de sempre, una mica dreta, però sense cap perill.

Un cop a dalt ens dirigim cap el cim de Roca Colom, on esmorzem. Com es aviat i el temps es bo, decidim anar fins la Portella de Rojà, després de passar per la Mort de l’Escolà. La Portella de Rojà està flanquejada per un costat per les Esquerdes de Rojà i per l'altre per les Roques de la Mort de l'Escolà. A pocs metres de la Portella i a la vessant sud hi ha el Refugi del mateix nom. Està en un estat una mica precari, ja que la porta no tanca i les finestres tampoc, a part també hi manquen vidres, però té mantes i coixins.

Passem pel Refugi i baixem cap a la Coma del Tec, fins arribar a “ l’Orgue del Vent”. Es un monument també dit com “Monument de les flautes” que consta de diversos tubs de varies mesures perquè el vent faci diferents tons en passar-hi.

Una placa ens recorda la història de Mossèn Xanut, un capellà que l’any 80 tornava de Canigó amb un grup que es va veure sorprès per una gran tempesta de neu. El gruix del grup va decidir tornar enrere però, per algun motiu, el pare Xanut va decidir seguir endavant per arribar al refugi de Costabona. Va continuar acompanyat de dos noiss que, malauradament, van perdre la vida amb ell. Això va passar el 26 de novembre de 1978. (Jo no la he vist mai, però he pogut trobar una foto.)

Abans d’arribar-hi hem pogut veure un trist espectacle, però natural, que ens ofereix la vida salvatge. Quan passàvem per la carena anant a la Portella i contemplant els grandiosos prats que hi ha, hem pogut veure remats de vaques i cavalls. A aquestes hores i amb la calor solen estar bastant reunits. Però ens ha cridat la atenció de una vaca sola separada del remat i com si volgués envestir alguna cosa. I tot seguit hem vist volar, per sota nostra, un parell de voltors. Estarà malalta, hem pensat. Però ara, al arribar aquí, hem pogut veure, que la vaca encara estava allà mateix i molt a prop un grup molt números de voltors, devorant alguna cosa. Ens hi hem acostat una mica, cosa que ha fet que quasi tots aixequessin el vol, i el que passava era que estaven devorant una cria de la vaca. Semblava un vedell nounat. I la vaca impotent no es movia del lloc però ja no podia fer res. El que hem vist des de la carena era la vaca intentant foragitar aquests carronyaires del seu vedell. ¡¡¡¡Quina lliçó per alguns humans.!!!!!....

Seguim la ruta i passant per la Font del Tec anem al Coll de Pal on hi ha el terme 513 de la frontera. Baixem cap a la Balmeta, però en una distracció amb la conversa amb altres caminants anem en direcció al la Collada Fonda i això ens porta a rectificar i baixar per dins el bosc fins a trobar la pista. Anem pocs metres cap a la dreta i allà surt una pista tancada als cotxes i amb un monòlit en record de les persones que varen perdre la vida en un accident aeri que va passar el 1953.

Anem pujant fins arribar al Refugi Forestal Jaume Ferrer i a la Collada de la Balmeta , una mica mes amunt, la deixem i agafem el camí que passa pel bosc de Carboners fins a tornar a trobar la pista passat el Pla de Carboners i el del Rebost. Ara ja encarem cap on hem deixat el cotxe. Al sortir de una corba i per sota la cabana d’en Garidà veiem una persona asseguda a l’ombra al costat de la pista i quan hi arribem. ¡¡¡¡Osti!!!! Un cabàs ple de rossinyols. “El que vale , vale”, li dic jo.

Ara acabem d’arribar al cotxe i allà mateix al costat de la riera de la Baga de Ventaiola i després de una bona refrescada fem un “sense -sostre” que diu l’Albert i mengem una mica abans de agafar el camí de tornada.

Es una ruta en que pots gaudir de tot, però si la feu per primer cop, millor que ja porteu la ruta en el GPS. Salut.

josep fortià tor

Fitxa técnica:

Sortida: Serrat de l’Ocell (1597m) 6:38h – Clot de la Baga de Ventaiola – Pla de Concròs (1842m) 0:55h – Les Closetes (2007m) 1:34h – Font dels Estanys (2141m) 2.00h – Estanys de Concròs (2189m) 2:11h – Roca Colom (2506m) 3:00h – (esmorzar 30 min) – Coll de la Mort de l’Escolà - Mort de l’Escolà (2403m) 3:56h – Portella de Rojà (2327m) 4:15h – Monument de les Flautes (2275m) 4:40h – Font del Tec (2303m) 4:50h – Coll de Pal (2318m) 5:10h – Font de Fra Joan- Monument avio 6:07h – Font de la Taverna- Collada de la Balmeta (1979m) 6:50h- Pla de Carboners- Pla del Rebost – Pista (Setcases-Espinavell) (1706m) 6:58h – Cabanya d’en Garidà- Serrat de l’Ocell 7:24h. - Recorregut 16,3km - Ascensió acumulada 1049m.