Camí del Enginyers des de Núria -06-10-2022

Núria - Pedrisses - Collada de Torreneules - Coma de Vaca - Refugi Manelic - Camí dels Enginyers - Núria.

El camí dels Enginyers sembla que deu el seu nom a que era el camí utilitzat pels enginyers que van fer l’estudi de creació d’una presa al Freser (afortunadament desestimada) i és un dels camins més espectaculars que podem trobar en aquesta zona. Tot i que cal anar amb precaució, el camí no ofereix cap mena de dificultat amb bon temps i sense neu. La situació és molt diferent amb neu, glaç o boira i farem be d’evitar-lo sota aquestes condicions. Es tracta d’un camí molt aeri en alguns punts (treure el cap pel mirador fa autentica impressió) però té poc desnivell i per tant podem estar molt atents a on posem els peus sense patir per perilloses pujades o baixades.

Aquesta vegada farem el camí en sentit invers o sia del Refugi de Coma de Vaca a Núria. Per això agafem a Queralbs el primer cremallera que surt pel matí. Hem sortit de Cassa a 2 quarts de 6h.

Un cop a Nuria veig la primera fallada: no porto el GPS amb la ruta marcada. Primer penso que m’ha caigut de la motxilla a la estació, però al cap de poc rebem un WS en que la Tere ens diu que ha quedat a casa. Be, una mica mes tranquil.

Pugem directament a l’Alberg del Pic de l’Àliga i a la sortida de la esplanada hi ha un senyal indicador. Agafem el camí que indica Torreneules, que es el que surt entre el de la dreta que va a Pedrisses i el de la esquerra que va al Pic de l' Àliga. Anem seguin el camí que esta indicat amb unes marques grogues, però en un encreuament, sense cap indicació i on teníem que anar a la esquerra seguim el camí recte i ja tot seguit creuen el Torrent de Fontnegra. Seguim un tram a bona marxa, es planer i ja veiem que no anem pel camí que teníem previst, però decidim seguir i arribar a les Pedrisses.

Un cop aquí, com ja conec una mica el terreny, deixem el Camí dels Enginyers i anem cap a l’esquerra tot pujant per el Serrat de Pedrisses, fins a trobar, després de 1,2km i uns 300m mes amunt, el camí que teníem d’agafar. Una mica mes i ja som al Cim de la Coma de LLispet. La vista des de aquí es espectacular i fins i tot arribem a trobar una petita congesta de neu.

Ara ja estem a la ruta en direcció al la Collada de Torreneules. No fem el cim, ja l’hem fet en altres rutes i baixem ràpidament cap a la Jaça de Dalt a trobar el torrent de Coma de Vaca, on ens parem a fer una queixalada. Abans d’arribar al Torrent veiem allà, barrejats amb les vaques un mufló amb cinc o sis femelles. Avui es la segona vegada que ens trobem amb un mufló i les seves femelles.

Un cop hem menjat una mica, tornem a agafar el camí que de baixada i al mig de moltes vaques ens porta per la Coma de Vaca fins arribar al Refugi “ Manelic” al Pla de les Eugues, on hi ha molt de bestiar pasturant. Abans hem passat per la Barraca d’en Salita que es troba a uns 50 m del riu, just en la confluència del riu Freser i el Torrent de Coma de Vaca a l’altra banda del Refugi, en un suau pendent i envoltada d’extensos prats.

Passem pel costat mateix del refugi i agafem el Camí dels Enginyers, que comença pujant per la Jaça dels Xais fins la Trona de Guardiola on hi un mirador amb una vista excel·lent. El camí és molt fresat. Veiem les Gorges del Freser i també les marrades al camí de les Gorgues. Anem seguint el Camí dels Enginyers, que segueix a mitja alçada el vessant sud del Torreneules. Passem per la Jaça de l’Escaleta, per la Mascleta i arribem al Clot de Malinfern. Aqui es on hi ha un cable clavat a les roques per ajudar a fer un tram . En diuen un cable de vida i ajuda, però en condicions normals del temps es podria prescindir, però amb neu, pluja , boira... dona una gran seguretat.

Seguim , tot passant pel Collet de Guardiola el camí fa un tomb cap a SO i al poc ja veiem a la nostra dreta el single de la Jaça Roja amb el conjunt de barraques i la cleda. El conjunt el formen dues barraques, una d’elles molt petita i l’altre sense sostre. També hi ha una cleda de pedra seca i dos orris de petites dimensions.

Una de les barraques té com a particularitat especial les seves reduïdes dimensions. La seva llargària màxima és de 1,50 m. Podria, tractar-se d’una mena de magatzem o bé fresquera (una persona sols hi pot entrar ajupint-se). El sostre no te aglevat i presenta nombrosos forats entre les lloses que el formen.

L’altre, situada a uns 30 m, te el sostre enfonsat. Es deuria tractar d’una bonica barraca ja que es construïda amb grans blocs de pissarra i te el terra enllosat. No es cap barraca de grans dimensions, però evidentment és el lloc on deurien haver-hi dormit els pastors.

El tancat que formen les cledes i la cinglera Roja te una superfície aproximada d’uns 180 m2. La cleda és alta, però força malmesa.

La Cleda, pleta, quintana, mallada o clos és una porció de terreny (camp o prat) delimitada amb un mur o barrera feta amb pedres o amb troncs, dins la qual pastura el bestiar al camp o a la muntanya (o per evitar que hi entri).

És una estructura senzilla, sense sostre i a l'aire lliure, per guardar el ramat agrupat i protegit i que generalment s'utilitza per al ramat oví i en menor mesura per a l'aviram. En temps antics es feia amb branques i fustes col·locades transversalment a manera de parets.

Seguim i després de travessar el cabalós Torrent de la Coma del Llispet s’acaba la Jaça del Serrat i uns 10m a la Esquerra per sota del camí hi ha un pont de roca natural. Ara el camí es torna mes planer, sense tants de rocs i el paisatge no tant feréstec.

Passem per sota del Refugi Forestal de Pedrisses, que esta en estat bastant ruïnós i sembla que l’aprofita un remat de ovelles de recés, i arribem a les Pedrisses. Fem un petit mossec, i ja veien l’Alberg al Fons.

Agafem el GR que ens porta de tornada a Núria, pel Pla de la Baga i el Jaçal de Baix i tot passant per costat de l’Alberg i el Camí de Via Crucis arribem a la estació del cremallera.

En alguns trams el camí és força aeri, però no té cap pas compromès. En algun punt hem fet unes petites grimpades. El camí tan aviat puja com baixa, i és força llarg, però és tan bonic que no es fa gens pesat.

josep fortià tor

Fitxa tècnica:

Sortida Núria (1965m) 8:13h – Alberg Pic de l’Aliga – Quartó del Mig – Pedrisses 2098m – Serrat de Pedrisses – Cim de Coma de Llispet (2533m) 2.05h – Coll de Torreneules (2561m) 2:46h – Jaça de dalt (2205m) – (dinar 20 min) - Coma de Vaca – Refugi Coma de Vaca “Manelic” (1995m) 4:23h – Jaça dels Xais – Mirador La Trona de Guardiola (2136m) 5:06h – Clot de Malinfern (cable de seguretat) 5:30h – Ganxos escalons 6:20h – Pedrisses (2082m) 7:17h – Pla de la Baga – Jaçal de Baix – Núria 8:07h – Recorregut 19,05km – Ascensió acumulada 1080m .