Cap de Creus- 08-03-2020

Cap de Creus- Cala Culip-Paratge de Tudela-Cala d’Agulles-Cala Portaló-Cala Galladera-Puig de Cala Sardina-Cala Prona-Rabassers de Baix. 08-03-2020

Sortim del far de Cap de Creus i anem per la carretera fins trobar un indicador. Aquí hem de fer una parada ja que he de tornar fins el cotxe doncs em sembla que he deixat les llums enceses. I efectivament, estaven enceses. Torno fins el trencant i seguim la ruta. Anem cap a la dreta i per un camí de bon fer que ens porta a una bonica cala, la “Platja Gran de Culip”. Passem per la cala on encara s'hi troba una barraca de pescadors en molt bon estat. Al costat de la barraca hi surt un corriol

que de pujada ens porta, després de molt bones panoràmiques, fins al Paratge de Tudela. Aviat arribem a la zona d'embarcament de la cala “Es Gentils” i prenem la pista cimentada. Seguim per aquesta pista i anem admirant una peculiar zona on les roques són especialment boniques, modelades i esculpides per el vent de tramuntana i la força del aigua en el transcurs dels anys. Es un paratge espectacular que sembla d'un altre espai. És un paratge que apropa els visitants a unes vistes més pròximes a les vistes lunars que als paisatges terraqüis.

En aquest lloc, en els anys 60 del segle passat, es va establir una urbanització gairebé privada anomenada Club Mediterranée. Avui totalment desapareguda. La feina feta per desmantellar-la ha estat impressionant ja que no queda ni rastre del que hi havia. Hi ha un mirador per contemplar el paratge.

Ens parem una mica a observar la construcció i les vistes des de el Mirador del Pla de Tudela i deixant la pista i agafant un sender que de baixada, per unes escales una mica mal estat, ens deixen a la “Cala d’Agulles”. Ara entenem la raó del seu nom doncs les roques que l'envolten són com agulles punxegudes. Aquí hi ve a parar el Rec de la Cala d’Agulles, per on encara baixa una mica d’aigua dolça. Seguim una mica amunt el rec i ens trobem una petita presa, encara en molt bon estat, que era el dipòsit d’aigua dolça per a la urbanització que estava muntada al Pla de Tudela. Naturalment en Torb ja fa el primer bany.

Mirem per on ens serà mes fàcil pujar a l’altre vessant de les roques. I després d’intentar per el començament de la presa, decidim pujar per el tram final del rec. Es una pujada que ens obliga a fer unes petites grimpades per superar el desnivell. Quan s'arriba a dalt ja es veu la “Cala Portaló” amb les seves caletes. Es baixa per la caleta de “sa Carbonerola” , sempre amb la vista de la “Illa de Portaló” i deixant-la enrere, el camí torna a pujar per “Mall des Sac”. Quan s'arriba a dalt es pot fruir d'unes vistes immaculades del Cap de Creus amb la gran cala Portaló a sota. El camí baixa fins a la Cala i després de travessar-la s'enfila pel “Racó de sa Casa”. Aquesta és una zona amb trams sense camí i sense fites; però molt fàcils d'orientar-se.

Un cop dalt seguim corriols i tot fent giragonses, anem a petar a la carretera de Portaló que ens porta damunt de la “Platja de Neganta”. La baixada a la bonica i solitària platja es el preludi del accidentat trajecte fins a Cala Prona. Des del camí, tartera avall arribem a la platja, on un rec d’aigua dolça es filtra abans d’arribar al mar. Aquí arriben unes motos d’aigua de uns francesos que fan una ruta marítima fins el Cap de Creus.

La sortida, marcada per una fita de pedra es troba al vessant N. Comença fent una petita llaçada tot enfilant-se per les roques fins a trobar un camí que fa de bon seguir fins al “Racó des Bac”, ja a la “Cala Galladera”. Vorejar la cala per “es Cossí” i “Racó de Ponent” fins i arribar al “Racó d’Aigua Dolça” es el tram mes difícil. Arribant a la cala el corriol es fa confús i ens obliga a baixar a un torrent per tornar a pujar per l'altre costat abans d'arribar a la cala amb alguna petita desgrimpada a mes de curtes però fortes pujades dins el bosc.

Un altre bonic i solitari racó per passar-se l’estona contemplant i gaudint dels sentits. Aquí fem una parada per esmorzar i tot seguit comencem la pujada per l’altra costat. Ara si que tenim el primer problema amb en Tro i l’hem de lligar amb una corda llarga i en varies grimpades l’Albert, home fort, l’estira per ajudar-lo a pujar.

Seguim la ruta i i pujant per les roques fen un altre grimpada per on s'entreveu un corriol i alguna fita . Més amunt trobem un camí una mica més ample que prenem a la nostra dreta. Aquest camí transita per una zona més o menys plana però amb una vegetació especialment forta i dura plena de punxes. Davant tenim el Puig de Cala Sardina i no perdem l’ocasió de pujar-hi per contemplar bona part de la península del Cap de Creus.

Baixem per anar a retrobar el camí a la zona coneguda com a “Prat de sa Guarda Morisca”. Canvi total de vegetació, ara amb brucs de mes de 2 metres que cal travessar per un camí poc freqüentat. No cal dir que es crític trobar el punt exacte des d’on comença el corriol que ens ha de situar ja damunt de “Cala Prona”. Sortim de la vegetació i a baix ja veiem la cala i el seu refugi. La baixada a la cala no es difícil, sense un camí clar ni definit. Arribem a la cala, baixant pel torrent de les Escudellles passant pel costat del pou d’aigua dolça, protegit per una volta bastida amb lloses de pissarra. Al brocal hi ha una sola llosa de grans dimensions i al seu costat un pedrís també monolític.

La barraca està adossada a una de les penyes prominents que formen la punta de la Creu,. El refugi queda d'esquena al mar, arrecerat gràcies al rocam de pissarra que forma la roca.

La façana principal, orientada a migdia, presenta dues portes d'accés, . Damunt la porta principal, s'hi ha col·locat un emblema coronat de metall per indicar que aquesta és una de les cales "reials" de "la Mar Amunt" del Cap de Creus.. Davant de la barraca hi ha l'embarcador, .

El topònim Prona és una deformació de Pregona; és a dir que la grafia correcta seria, potser, Perona. L'etimologia té un origen ben clar en les condicions naturals del paratge. En un document de l'any 1663 se l'anomena Cala Fonda, sinònim de Pregona. Aquest any en aquesta cala dos vaixells de moros havien atacat, el dia 20 de juny, a uns segadors i saquejat una casa de pagès.

Actualment, i contra el que el nom podria suposar, els pescadors del Port de la Selva sortegen encara les cales del terme. Cala Prona és la més cobejada per a la pesca de la tonyina i del bonítol. La meitat de la barraca que utilitza un particular -que té cura de la conservació- . La barraca de Cala Prona i la de Cala Taballera són les úniques que estan escripturades al pòsit de pescadors del Port; són, doncs, les comunals.

Un altre racó del que costa marxar. La sortida ja es mes fàcil anant a la veïna “Cala Portixó” i des d’allà remuntar el rec pel costat dret. En el punt on comença en rec, una fita ens marca el pas per endinsar-nos de nou al laberint vegetal per on passa el corriol que ens ha de portar rumb al SE fins a trobar una malmesa pista que enllaça amb el GR-11. Seguim el camí ample del GR11 i passem per les ruïnes del Mas de Rabassers de Dalt i una mica més endavant el Mas de Rabassers de Baix. Aquí fem una parada per dinar.

Havent passat aquest mas hi ha un prat a l'esquerra que cal travessar per seguir el GR que hem trobat poc abans dels masos. Però nosaltres ens el saltem i anem directes a la carretera i hem de fer una mica mes de recorregut fins a trobar el GR, que ara puja cap al Prat d'en Pagès i cap a la Carretera que s'ha de traspassar i la ruta continua força paral·lela a la Carretera de Cadaqués a Cap de Creus fins que s'arriba a sota el Far. Fem una ultima pujada i ja som a la fi de la ruta.

josep fortià tor

Fitxa Tecnica

Sortida del Far 08:13h – Trencant 0:13h – (Parada per anar a apagar llums del cotxe 0;24min) – Platja Gran i Barraca de Culip 0:24h – Es Gentils 0:47h – Cala Culleró 0:58h – Racó de Francalós – Miradors del Pla de Tudela 1:18h – Cala d’Agulles 1:44h – Presa del Rec de Cala d’Agulles- Cala Portaló - Racó des Mall de Sac – Racó des Dofí- Cala Portaló 2:50h – Platja de Neganta – Cala Galladera 3:56h – Racó d’Aigua Dolça 4:25h – (esmorzar 20 min) – Puig de Cala Sardina 5:20h - Cala Prona 6:20h –– GR11 7:00h – Rabassers de Baix 7:25h – (dinar 25 min) – El Far 8.50h. Recorregut 18,3km – Ascensió acumulada 971m. (En tot el recorregut ja está descomptat el temps parat per recular a apagar els llums. Els km. son els reals amb els errors que varem tenir).