Comamegra-Puig de les Bruixes-Meians-Monars (I)-22-02-2019 (II) 14-05-2022 -

Per arribar a la Basses de Monars anem fins Rocabruna i després en direcció a Beget. A uns 2 km. de Rocabruna trobem una pista a la nostra esquerra on es troba un gran dipòsit de ciment. Seguim aquesta pista de suau ascensió durant uns vuit quilòmetres que , tot passant per l’Oratori i Can França, ens porta fins arribar al cim de la Bassa on deixem el cotxe, al costat d’un rètol de l’Ajuntament de Montagut i Oix que posa “Benvinguts”.

Aquí comencem a caminar anant directes al primer cim que es el Comanegra. Com anem distrets i la vegada que vaig venir era amb la Colla i amb boira, he intentat recordar el camí però la he errat i anem massa cap a la dreta (E), encara que ja ho corregim i ens plantem al cim amb una mica mes de caminada. Molt maco el trau final amb el faig.

El Pic de Comanegra (1557 m) és el punt més alt de la comarca de la Garrotxa i fa de frontera amb el país veí. Separa les valls del Fluvià i del Tec. El cim està format per dos turons, en un d´ells, el més alt, hi ha un vèrtex geodèsic. Estan separats per un petit collet. El cim, en general, és allargassat i amb uns vessants molt drets.

Gaudeix per una banda d'una vessant arbrada i atapeïda, com són les fresques fagedes de la seva vessant nord, i per l’altre, de cara a migdia, dominen els prats i els alzinars a la seva feréstega falda, al llarg d'un desnivell més que apreciable.

Deixem el Comanegra i per la carena ens dirigim al Puig de les Bruixes. Passem pel Pla de la Serra i per una fageda molt espessa, per sobre els Rasos de Monars i pel Portell de Donantic i aquí comença la ultima pujada que ens deixa al cim.

Com a dalt el cim bufa una mica de tramuntana, un cop fetes les fotos baixem una mica i a la que trobem un recés ens parem a esmorzar. Recuperades les forces comencem la baixada per arribar al Coll de Sant Marc.

Arribats al Coll agafem un corriol que surt a la nostra dreta i que va baixant pel bosc. Cal estar atent per no perdre's, ja que el corriol es desdibuixa contínuament fent imprescindible l'ús del GPS per tal de seguir el track. El camí esdevé poc fressat i amb vegetació que barra el pas i costa de trobar a causa de les bardisses. Arribem al Pla de la Vaca i cerquem la cova, amb resultat negatiu i ja anem cap el Pujant Gros de la Vaca. i després ens dirigim cap a Meians.

Arribem a Meians on hi ha les restes de una masia ara habitada per uns nois i al davant les runes del que havia sigut l’ermita de Sant Miquel. Fem petar una mica la xerrada amb en Jóse, li demano aigua pel gos i molt amablement ens en porta i ens acomiadem amb el compromís que si hi torno a anar, li portaré una ampolla de vi per poder fer un trago mentre continuem la conversa que no hem pogut acabar, per manca de temps. No sabem encara el que ens queda per caminar.

S

ant Miquel de Maians és una antiga església parroquial, avui gairebé desapareguda, coneguda també amb el nom de Sant Miquel de Mitjà. De la seva factura romànica resten únicament en peu uns panys de paret pràcticament ensorrats i diversos carreus que formen part del corral de la masia de Maians. Està ubicada al veïnat de Monars, just a tocar la masia de Maians,

Ara agafem el camí que passant per la Font de Meians i pel Pujant d’en Carreres en porta al Mas de l’Om. Aquí saludem a la parella de holandesos que l’habiten i ja anem cap a Sant Sebastià de Monars i Cal Bessó que es la masia que hi ha al davant. Abans hem de passar pel Torrent de la Font de Monars on hi ha un abeurador pel bestiar, que cal travessar per unes passeres de pedres.

Arribem a la casa de Cal Bessó amb l'església romànica i antiga parròquia de Sant Sebastià (o Sant Feliu) de Monars al seu davant. L’ermita que està datada des del 1064 és un exemplar interessant amb un absis trapezial i un campanar d'espadanya rústec, en aquests moments està abandonada, però el dintre està força net.

Hem arribat a l’ermita i després de rebrents els gossos, ens saluda la persona que ara hi està. Ens comenta que es diu Alfred, que es francès i que viu des de fa tretze anys en el que havia estat la rectoria. Ens ha explicat que viu allà sol, que fa formatge i el porta a vendre. Comenta que fa el manteniment de l’ermita en el sentit de que no és deteriori més i no es malmeti el que en queda.

Ens deixa visitar l’església i veiem que esta net i endreçat, però amb signes evidents de un deteriorament progressiu. Anem al que podria ser la sagristia on hi ha fet un sostre amb troncs de boix i per sobre un plàstic molt gruixut que no permet l’entrada d’aigua. Molt enginyós!!.

Tornem a agafar el camí per darrera la casa i pugem uns pocs metres fins un roure gros on ja trobem un segon corriol. Abans hem creuat les marques de un altre corriol, que ell ens diu que també porta a Mas Mitja, però es mes llarg. A uns 25 metres trobem al terra un mòbil. Al obrir-lo veiem que esta en francès i ràpidament tornem a la casa per deixar-lo, per si algú el demana. Casualitats!!. Ens comenta que un amic que avui pel mati ha vingut a visitar-lo l’ha perdut i ara ha tornat fins al cotxe a veure si el trobava. Amb la satisfacció de haver pogut ajudar en alguna cosa, ara si que emprenem la marxa cap a Mas Mitjà.

Aquest mas també te una petita part habitable, però ara no hi ha ningú. Al darrera hi ha uns prats que sorprenen trobar-los al mig de tants cingles i boscos. Agafem el camí que ara i sense pausa ens porta al Corral de Mas Mitja i continua pels Cingles d’en Vilà arribant finalment a la Bassa de Monars.

josep fortià

Fitxa Tècnica:

Bassa de Monars (1298m) 9:35h – Comanegra (1552m) 1:00h – Jaça dels Xais (1404m) – Portell de Donantic (1344m) – Puig de les Bruixes (1393m) 2:10h – (esmorzar 25 min) – Coll de Sant Marc (1255m) 3:00h – Pla de la Vaca (1129m) 3:35h – Pujant de la Guilla – Meians (894m) 4:20h – Font de Meians – Pujant d’en Carreres – Mas de l’Om (896m) 5:20h – Sant Sebastià de Monars 5:35h– Mas Mitjà 6:00h – Corral del Mas Mitjà – Bassa de Monars 6:58 h – Recorregut 15km – Ascensió acumulada 880m.

Comanegra- Puig de les Bruixes- St. Marc- Pla de la Vaca- Mas de L'Om- Mas Mitja- amb Guillem-(II) 14-05-2022

Bassa de Monars (1298m) 9:51h -Comanegra (1549m) 0:47h - Puig de les Bruixes (1388m)1.57h - (esmorzar 38min) - Coll de Sant Marc (1269m) 2:57h - St. Marc (1327m) 3:05h - Pla de la Vaca (1130m) 3:55h -Mas de L'Om ( 937m) 4:30h - Sant Sebastià de Monars 928m) 4:45h - (dinar 19min) - Mas Mitjà (991m) 5:18h - Corral de Mas Mitjà (1061m) 5:35 h.- Bassa de Monars 6:20h - Recorregut 11,6km - Ascensió acumulada 887m.

Avui hem anat amb en Guillem a fer la ruta anterior , però per problemes en el track entrat al GPS i per la calor que "fot" la escurcem i al Pla de la Vaca en lloc de anar a Meians, ja anem cap el Mas de L'Om. També hem tingut algun altre entrebanc. Primer ens hem equivocat al agafar la pista que va a la Bassa de Monars hi hem agafat una pista que vinguen de Oix surt a pocs metres abans d`arribar a Beget, i hem arribat al Coll del Sunyer. Allà després de preguntar a un bon home que ha pujat amb cotxe i que anava a fer una ruta, tornem a la carretera i anem cap a Rocabruna on a poc per arribar-hi si que surt la pista que hem d'agafar.

També ens deixem la maquina de fotos al cotxe. Al Coll de St. Marc tenim dificultats per trobar el corriol i abans del Pla de La Vaca molt brut el bosc per on hem de passar. Hem passat calor, però hem gaudit.